Pages

۱۳۹۱ آبان ۲۹, دوشنبه

سوگواری خانواده‌ برای پسربچه‌ای که هنگام بازی فوتبال توسط نیروهای اسرائیلی مورد اصابت گلوله قرار گرفت


 احمد ابو دغا، گلوله توسط سرباز اسرائیلی به شکمش‌اش شلیک شد هنگامی که خارج خانه در جنوب شرقی نوار غزه در ۸ نوامبر فوتبال بازی می‌کرد
محمد ابودغای ۱۳ ساله بوضوح لحظه‌ای را که دوست و پسرعمویش احمد ابودغا غروب سه‌شنبۀ گذشته بیرون خانه در جنوب شرقی غذه هنگام بازی فوتبال کشته شد بخاطر می‌آورد.
محمد توضیح داد: «احمد ناگهان روی زمین افتاد و من از اینکه می‌دیدم خون از پایین قلبش جاری شده شگفت‌زده شده بودم. یک هلیکوپتر اسراییلی بالای سرمان وزوز می‌کرد و جیپ‌های نظامی اسراییلی و تانک‌ها نزدیک مرز دیده می‌شدند»

به گزارش مرکز فلسطینی برای حقوق بشر، جان پسر
۱۳ سالۀ عاشق فوتبال فورا پس از شلیک سرباز اسراییلی مستقر در نزدیکی وی به شکم‌اش گرفته شد. («حملات جدید اسراییل به نوارغزه» ۱۱ نوامبر).
احمد ابودغا متولد و بزرگ شدۀ شهر اباسان ال کبیرا، منطقه‌ای روستایی در شرق خان یونیس بود. این پسر یکی از چندین بچۀ کشته شده توسط حملات اسراییلی‌ها در روزهای اخیر غزه است؛ مطابق گزارش مرکز فلسطینی برای حقوق بشر دو پسرعموی نوجوان، محمد حرای
۱۶ ساله و احمد حرای ۱۷ ساله نیز توسط اسراییلی‌ها هنگام فوتبال نزدیکی غزه در روز شنبه کشته شدند.
 
لحظات دل‌خراش
مادر احمد ابودغا، که‌ امُ بیلال صدازده می‌شود، زمانی که پسرش کشته شد  برای استقبال زایر بازگشته از مکه
خانۀ یکی از اقوام بود. از اخبار پخش شدهٔ تلویزیون خانه‌ای که برای دیدار رفته بود متوجه کشته شدن یکی از اعضای خانواده‌اش شد.
ام بیلال با صدایی گرفته گفت، «گوینده اخبار را اعلام کرد، و در یهو برادرزاده‌ام فریاد کشید... در این لحظه حس کردم قلبم از جا بیرون اومده و برای تایید خبر با عجله رفتم و طوریکه این حسو داشتم که پسرم احمد بوده»
وی ادامه می‌دهد: «مستقیما رفتم بیمارستان و همسرم ابو بیلال‌ و احمدرو تو بغلش یافتم. چنان لحظه
ٔ وحشتناک و دل‌خراشی بود و من پشت‌سرهم هق‌هق می‌کردم.»
مادر عزادار آهی کشید و بیاد آورد که چه‌طور پسر فعالش به یاری رسان نه تنها به خانواده
ٔ خودش بلکه به تمامی اقوام فامیل بود.
ام بیلال در حالی که دختر
۸ ساله‌اش نور کنارش نشسته بود گفت: «عمه‌اش و دیگران در فامیل همیشه از احمد کمک می‌خواستن مثه خرید از بقالی، یا آوردن آب. احمد نور چشم من بود، احمد دستم بود، دستی که باهاش چیز درست می‌کنم، احمد پاهای من بود پاهایی که باهاش راه می‌رم،»
ام بیلال اضافه می‌کند: «خیلی کمک‌رسان بود
تا حدی که یه بار ازم خواست که بهش یاد بدم چه جوری برای بزرگ‌ترین خواهرش، تغرید، که دانشجوست و بیشتر وقتشو صرف درس خوندن می‌کنه، غذا درست کنه»

سوگواری خواهران، پدر
 نور باغرور پس‌تر برادر بزرگ‌تر کشته‌شده‌اش را نشان می‌دهد و بیاد می‌آورد که با احمد تام و جری تماشا می‌کردند و اینکه جانسپار رئال مادرید بود.
خواهر بزرگ‌تر، که شیمی خوانده، گفت که احمد در مدرسه عالی بود و رویای مهندس کامپیو‌تر شدن داشت. احمد هم دوست و هم برادر بود و برای دیدارهای فامیلی و خریدهای نزدیک اون رو همراهی می‌کرد و توضیح داد که احمد به وی در هرچیزی مربوط به کامپیو‌تر کمک می‌کرد.
 
پدر احمد، یونیس ابو دغا یا ابو بیلال، تازه از بیمارستان اروپایی غزه برگشته بود در آنجا جزو کارکنان بخش اداری است. ابو بیلال، که آخرای دهۀ پنجاه عمرش است، نمی‌تواند خودش رو کنترل کند وقتی که پسرش را با صدایی لرزان بیاد می‌آورد.
 
ابو بیلال می‌گوید «احمد تکه‌ای از من بود»، همسایه‌هایی که برای دیدار خانواده
ٔ عزادار آمده بودند دوره‌اش کرده بودند. «ولی فقط می‌خوام بگم، از خدا برای این متشکرم و امیدوارم که در آرامش با فرشتگان محشور بشه. امیدوارم خدا انتقام اونا رو بگیره [سربازای اسراییلیو]، پسر من مگه چی کار کرد که حقش کشته شدن توسط اونا باشه؟ توپی که باهاش بازی می‌کرد موشک بود یا تفنگ؟»

آتش‌بس شکسته
 از زمان کشته شدن احمد ابودغا، حدودا ۲۰ فلسطینی دیگر با افزایش تجاوز نظامی اسراییل به نوار غزه کشته شده‌اند، جایی که ساکنان غیرنظامی جایی برای فرار ندارند.
 اسراییل به آتش بسی موثر بین گروه‌های مسلح درغزه را وقتی که بصورتی فراقانونی فرماندهٔ گروه نظامی حماس احمد ال جباری را کشت پایان داد. اسراییل می‌گوید، فعالیت‌های نظامی‌اش در غزه با هدف توقف حملات موشکی خام در غزه است. از آغاز سال تا ۶ نوامبر، ۷۱ فلسطینی توسط نیروهای اسراییلی در غزه کشته شدند و این در حالیست که ۱۹ اسراییلی توسط حملات فلسطینیان از غزه آسیب دیده‌اند و هیچ کدام از آن‌ها کشته نشده‌اند، بر طبق گزارش دفتر سازمان ملل برای امور بشردوستانه (گزارش هفته نشریۀ حفاظت از غیرنظامیان)

بازگشت به خانواده ابودغا، تغرید پیام زیر را برای اسراییل دارد: هر کاری می‌خواین انجام بدین، هرکسی و که می‌خواین بکشین؛ باید اینو بدونین که توی این سرزمین بیگانه هستین و یک روز از اینجا خواهید رفت.

رامی المقاری، روزنامه نگار و استاد دانشگاه ساکن نوار غزه

۲ نظر:

  1. اون طفلی گناهش این بود که در خانواده ای خرافاتی متولد شده بود مثل من مثل خیلیا دیگه ، و بدشانسیشم این بود تو خاورمیانه پر از نفت متولد شده بود ، مثل من مثل خیلیا دیگه و اینکه گرفتار سیاست های امریکا شدیم همه .... نابود شه هر کی بویی از آدمیت نبرده ، نفر اولم آخوندا روانپریش باشن

    پاسخحذف
  2. اون طفلی گناهش این بود که در خانواده ای خرافاتی متولد شده بود مثل من مثل خیلیا دیگه ، و بدشانسیشم این بود تو خاورمیانه پر از نفت متولد شده بود ، مثل من مثل خیلیا دیگه و اینکه گرفتار سیاست های امریکا شدیم همه .... نابود شه هر کی بویی از آدمیت نبرده ، نفر اولم آخوندا روانپریش باشن

    پاسخحذف