Pages

۱۳۹۱ آبان ۱۹, جمعه

ژان گامی در ایران


ژان گامی کار خود را به عنوان نویسنده و عکاس شروع کرد. افشاگری‌های او از ساختار زندان و بهداشت فرانسه (او اولین عکاس-خبرنگاری بود که اجازهٔ ورود به زندان را در فرانسه یافت) منجر به اصلاحاتی شد. امروز او بیشتر به خاطر عکس‌هایش از تمرین تیراندازی گروه شبه نظامی بسیجی زن محجبهٔ ایران شناخته شده است.
گاومی در طول چهار سال شش یا هفت بار از ایران دیدن کرد.
آنطور که بیاد می‌آورد:
٬٬ برای من فرصتی بود برای کشف معنای درست چیزی که ایران بود، بودن در محل اخبار داغ و فهمیدن واقعی اون. تو خونه به حرفای دوستان و همکارانم گوش داده بودم، همهٔ اون‌ها نظری دربارهٔ ایران داشتند، برای همین سرم با اطلاعات دریافت شده ویزویز می‌کرد، ولی وقتی رفتم اونجا، می‌دونستم که باید داستانی واقعی برای خودم پیدا کنم. عباس* به من گفت به چیزایی که توی اخبار و روزنامه‌ها راجع به ایران می‌خونم باور نکنم و کاملا درست می‌گفت. خیلی هیجان انگیز بود، کشف یک راه کاملا جدید و متفاوت زندگی ٬٬


در اولین دیدار خود، اولین عکاس غربی شد که به وی اجازهٔ دسترسی به اردوگاه آموزشی زنان شبه نظامی بسیجی در حومهٔ تهران داده شد.

سال ۱۹۸۶ بود، در اوج جنگ ایران و عراق، و عکس‌ها عمل به گفتهٔ آیت الله را نشان می‌دادند، اینکه حتی زنان ما برای جنگ و یا مردن برای ما آماده بودند. جنگ برای جمهوری اسلامی شناور نبود؛ بعداز پیروزی قاطع اولیه در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲، ایران، آمریکا و شوروی را در برابر خود متحد یافت. با احساس خطر از چشم انداز یک ایران پیروزٍ مدعی گسترش انقلاب اسلامی در سراسر آسیای میانه و مرکزی، شوروی، کشورهای حوزهٔ خلیج فارس و ناتو، علنا آغاز به مسلح کردن عراق کردند. جنگ برای شش سال دیگر ادامه یافت.
نیروی شبه نظامی بسیج - که اعضای داوطلب آن قسم به شهادت خورده‌اند - هنوز باقیست. در طول جنگ قبل از ارتش به عنوان موج انسانی برای پاک سازی میدان‌های مین و به عنوان سپر ارتش در برابر آتش دشمن فرستاده می‌شدند. این روز‌ها، عملا به عنوان پلیس مذهبی به جمهوری اسلامی برای اجرای قوانین حجاب و تبعیض جنسی خدمت می‌کنند.


* عباس عطار
منبع: اینجا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر